27 April 2012

misi mencari bangsi

salam..
pagi td sebelum pergi kerja, aku sempat tengok persembahan bangsi dlm rancangan nasi lemak kopi o..dan tiba2 mak suruh cari bangsi, sbb anak2 saudara suka main..ok sebelum tu mesti ada yg pelik apa benda la bangsi ni..bangsi ni dalam bahasa inggeris ialah harmonica.. =)

dulu2 waktu tadika ke dh sekolah rendah mak ada belikan bangsi tuk aku(tuk latihan pernafasan)..bukan yg mainan punya..tp yg betul dan besi..rupa bangsi ak dulu2 lebih kurang mcm ni la..

tp sayang bangsi ni aku baru je buang beberapa bulan lepas..sbb skru penutup tu dh hilang dan penutup tu pn tak tau dh pergi mana..ada plak yg gatal tgn cungkil2 besi kt dalam tu dan bengkok kn..jadi sbb rasa agak bahaya(kdg2 jadi alat muzik, tp selalunya buat pedang), aku terpaksa buang..huhu

kak jan ada beli yg jual dekat tesco..tp alahai..baru guna tak sampai sebulan dah rosak..penutup dah tertanggal, bunyi pn tak sedap sangat..hembus bkn main semangat tp bunyi mcm orang kentut je..huhu

jadi pagi td lepas tengok tu, mak usulkan kt aku tuk cari bangsi yg betul mcm yg aku ada dulu..bapak cakap cuba tengok dekat kedai alat muzik..petang nnt kalau keluar awal, nk singgah jusco cheras selatan, nk pergi cari dekat yamaha muzik..hopefully it is affordable, if the price is quite cheap, i would consider to buy more than one(need to share with 17cousins)..


kalau nk tau lebih lanjut pasal bangsi atau harmonica ni, boleh cek dekat http://www.tootsuite.co.uk/ =)

p/s:tak reti main recorder sbb asas akn belajar waktu darjah empat..pity me..
=(

8 comments:

Ujie said...

Oh..harmonica.
Dulu kecik2 mmg ada. beli masa rombongan sekolah ke melaka.
Rindu pulak..

Hanis MY said...

eh baru tahu nama dia bangsi dedulu zaman kecik2 main yg dpt free beli cikedis tapi versi plastik la kejap je dah rosak hik2...

~cAhAyA kEmUL!aAn~ said...

kak ujie, mak saye ckp dlu2 die beli kt parkson kt barangan lelaki..skg xpnah tgk pn..huhu

pn hanis, ayah saya yg pencita bahasa tu la dok sruh pgl bangsi..haha

NOOR FATIN said...

kalau harmonica ni aku penah ada. masa kecik2. skrg xtau la mama simpan lagi x. bestt main benda niii. heehhe

mohd khairul said...

aku ada satu, badan dia besi kat rumah, tapi x pandai nk main, pastu ada budak2 time ak kecik cakap x elok main alat mizik tiup2 so ak simpan jer sbb cantik , sayang nk buang

Jo-Blogger said...

nak wat apa erk?oklah sy singgah.

Ujie said...

Lamanya cari bangsi..bila nak update blog nih? ^__^

~cAhAyA kEmUL!aAn~ said...

kerol ak nk!!hehe

jo,tuk bg ank2 sedara main..hehe

kak ujie, alamak sori la bnyk sgt bnde jdik kebelakangan nie..smpai mlas nk update blog..huhu