03 April 2012

Ding Dang??Tora??JoJo??

salam..
tgk tajuk aku dekat ats ni, mst ramai yg teringat zaman kanak2 dlu kn??percaya @ tak, aku tak pernah beli mana2 mainan/coklat dkt ats ni..dan stp kali aku bgtau aku tak pernah beli, ramai yg ckp rugi zaman kanak2 aku..tp hakikat yg sebenar, aku sgt beruntung tak terikut tuk beli bnda2 ni..

sbb apa??sbb wktu sekolah rendah dlu duit belanja ak cuma 50sen shj..cukup tuk beli mknan waktu rehat..air bawa bekal dr rumah..nak minta dekat bapak??dekat 30thn bapak kerja, stp hari akn bawa bekal..tuk pst kn ank2 cukup makan dan pakai, bapak sgt2 berjimat..hampir 60thn berhujan berpanas naik motor nk kemana2 demi sediakan tempat tggl yg selesa tuk ank2..jadi klau korg berada dkt tempat aku, sampai hati tak nk minta mainan yg cuma 60sen??sedangkan kita sedar mak bapak kita sbenarnye berusaha tuk sediakan yg terbaik tuk anak2..

nk kata aku tak pernah mkn coklat wktu kecil dlu, mak slalu juga beli coklat tango..tp mak akn beli 1 bar besar, kne patah2 kn dan kongsi dgn semua adk beradik..nk kata aku tak merasa makan eskrem, dlm peti sejuk sntiasa ade eskrem..tp mak akn beli eskrem kotak sbb harga lg murah berbanding beli eskrem dekat kedai runcit dlm kuantiti yg banyak @ kerap..barang mainan aku agk banyak juga..tp hampir semua adalah mainan turun-temurun dr zaman kakak2 dan abang2 aku..dan hampir kesemua barang2 mainan tu adalah hadiah masuk pertandingan/sukan/dll. .

ramai kwn2 yg anggap aku org senang dgn alasan aku ank bongsu, rumah aku besar, belajar tanggungan pama..tp sebenarnya tuk merasa senang tak sesenang yg org lain sangka kn..hidup aku cukup makan pakai bkn sbb gaji bapak besar, tp kerana kami sekeluarga hidup dgn ukur baju d badan sendiri, dahulukn keperluan dr kehendak..dan klau boleh jimat kn kos tuk dapat kn bnda yg sama, cuba tuk jimat..sekarang bila dh agak senang berbanding dlu, ada pula yg cakap bila dh senang trus lupa saudara yg susah..tp bila tgk gaya hidup saudara yg 'susah', lebih mewah dan senang dr keluarga aku yg dh 'senang' skrg ni..

walaupun DingDang tu nilainya mungkin cuma 60sen SAHAJA..tp kita yang perlu pilih sama ada SAHAJA itu nilainya kecil @ besar berbanding kemampuan kita.. :')

3 comments:

NOOR FATIN said...

oo ding dang tu semua aku penah merasa masa kecik2 dulu.. aku dah lupa la apa makanan yg budak2 slalu makan dulu. tapi biasanya penah makan la masa kecik2. :)

xpe fadh, bertuahnya dapat anak mcm ni, memahami. :)

Cik Jari said...

persepsi masyarakat:kalau anak bongsu je mesti manja...kalau rumah besar je, mesti kaya....

Ukur baju dibadan sendiri...yeay,dat da word...

:) have a nice day

~cAhAyA kEmUL!aAn~ said...

fatin, tgk kesusahan mak bapak buat ank lebih memahami..mak ak pesan, klau nk ank cepat paham, jgn sorok ape2 dr ank.. :')

miss N, yup..ukur baju d badan sendiri..