30 March 2012

matang @ tidak??

salam..
seperti biasa, kebanyakkan post dekat blog aku ni adalah pandangan aku..tak kisahlah pasal orang ke, barang ke, pakaian ke..jadi hari ni terasa macam nak bagi pandangan tentang 'matang'..

ada orang cakap, orang yang suka ambil berat tentang sesuatu perkara adalah orang yang tak matang..semua benda pn nak fikir dalam2..buat apa pn nk fikir kesan dan akibat..tapi, matangkah orang yang buat apa2 tanpa fikirkan akibat??tanpa fikirkan perasaan orang lain??

ada orang cakap, orang yang meluahkan apa yang dirasa secara jujur adalah tidak matang..tapi, matangkah orang yang suka buat sesuatu dan membuat orang tertanya2??yang pabila ditanya dan diajak berbincang, masih juga mahu melarikan diri??

ada orang cakap, delete fb @ remove friend adalah tidak matang..walau terpaksa lukakan hati sendiri sekali pn, jgn sekali2 buat 2 perkara tadi..tapi, matangkah orang yg hide/remove apa2 selepas ada orang komen, walau komen tu tiada unsur2 yang menyentuh sensitiviti sesiapa??

cuba nk fahamkan cara orang matang berfikir..tapi tak tercapai akal aku yang sgt tak matang ni..haha ^_______________________________________________________^


6 comments:

NOOR FATIN said...

setahu aku la kan fadh, kalau matang ni, dia boleh fikir benda dengan jangka masa yang panjang. maksud aku dia bleh fikir baik buruk pada masa depan sblum dia lakukan perkara tu skrg..

aku akui aku belum matang lagi. haha sbb selalu buat benda yg xmatang la.. xfikir panjang.. hehehe..

aku rasa mcm org yg dimaksudkan tu xmatang je. hoho..

☻UsaGi NaNa☻ said...

ak sokong komen fatin!

tp kn. setahu aku la kan. manusia ni ada thp tak matang dan matang.
cer fikir, dah tua2 pon degil cm budak2. matang kah itu?
manusia sematang cmne pon tetap ada part tak matang.
depends pada situasi.
aku kt opis berlagak PROFESIONAL.
kt rmh, mak haiihh!mak ak ckp ak manje cm bdk2.hahahha!

matang ke?hahaha!

Cik Jari said...

"delete fb @ remove friend adalah tidak matang"

haha..sy suke buat perkara di atas...

Hanis MY said...

pengalalaman hidup mematangkan kita..l

Ujie said...

meh akak yg perasan matang nak jwb..

matang tu bila kita berfikir dahulu pro & cons, kemudian bertindak mengikut kesesuaian sesuatu keadaan tu. Dan tak mudah hanyut dlm emosi, bertindak mengikut akal, bkn emosi.

~cAhAyA kEmUL!aAn~ said...

thanx tuk semua yg bg pendapat..hehe..skop matang tuk entri nie mgkin nmpak kcik bg sesetgh org..but for me, ia menunjukkan attitude seseorg dlm menghormati perasaan org laen.. =)